اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

داوران جشنواره تجسمی جوانان مطرح کردند

آفت خطرناکی به نام جایزه‌محوری/ پیشنهاد اعمال محدودیت برای هنرجویان

استاد کارگاه و داور طراحی در بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معتقد است: جوان‌ها به ذهن خود خیلی کم بها می‌دهند و بیشتر به عکس رجوع می‌کنند،‌ ضمن اینکه چندان تجربه‌گرا نیستند.

آفت خطرناکی به نام جایزه‌محوری/ پیشنهاد اعمال محدودیت برای هنرجویان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در 9 رشته ارتباط تصویری(پوستر)، تصویرسازی، حجم، خوشنویسی(نستعلیق)، طراحی، عکاسی، کاریکاتور(کارتون)، نقاشی و نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) عصر امروز (سه‌شنبه 30 مرداد) با معرفی نفرات برتر به کار خود خاتمه می‌دهد.
در این دوره از جشنواره که به میزبانی تبریز در حال برگزاری است، 100 هنرجوی جوان 15 تا 24 سال از میان 878 شرکت‌کننده برای حضور در کارگاه‌های آموزشی برگزیده شدند و زیر نظر اساتید آموزش دیدند و نهایتاً توسط این اساتید و چند داور دیگر، کارشان بررسی شده و نفرات برتر معرفی می‌شوند. در ادامه با 4 تن از اساتید و داوران این جشنواره گفت‌وگو کردیم.

* آفت خطرناکی به نام جایزه‌محوری

داریوش حسینی، استاد کارگاه و داور طراحی معتقد است: جشنواره تجسمی جوانان به بیست و پنجمین دوره­ رسیده و از این جهت شناخته شده است، اما درباره­ تاثیرگذاری آن بر هنرمندان شرکت­‌کننده و باز کردن مسیر آینده­ آنها، نمی‌توان نظر داد چون موفقیت یک هنرمند وابسته به عوامل متعددی است.

وی افزود: این جشنواره را به طور نسبی می‌توان برآیند هنرمندان طراح جوان دانست، چون آنچه در محیط هنرستان یا دانشگاه دنبال می‌کنیم بسیار به آنچه در هنرمندان حاضر در جشنواره دیدم نزدیک است.

این استاد طراحی خاطرنشان کرد: نکات مشترک زیادی میان جوانان امروز وجود دارد، به عنوان مثال هر چه می‌گذرد احساس می‌کنم جوان‌ها بیشتر از کار ذهنی دور می‌شوند. آنها به ذهن خود خیلی کم بها می‌دهند و بیشتر به عکس رجوع می‌کنند. نکته دوم اینکه جوان‌ها باید آزمون و خطا و تجربیات متعدد انجام دهند اما در زمان بررسی آثار رسیده به جشنواره و دیدن آثار چند سال آنها، می‌بینیم که خیلی تجربه‌گرا نیستند.

حسینی، جایزه‌محوری را پاشنه ­آشیل جشنواره‌های دولتی و خصوصی دانست و اظهار داشت: خطر بزرگ­تری که در کمین جوانان است اینکه خیلی از آنها برای راه پیدا کردن به فضای تجسمی و گالری‌ها، از یک سری نکات جواب پس داده برای جلب توجه داوران استفاده می‌کنند و اگر با استفاده از یک شیوه، ایده و... موفق به جلب توجه شده‌اند، با تکرار مداوم آن پیش می‌روند. این اتفاق بسیار خطرناک است چون از جوانان انتظار می‌رود مدام تجربه کنند و کارهای جدید انجام دهند.

وی تأکید کرد: کسب مقام در جشنواره نباید باعث شود جوانان از تجربه‌گرایی دست بکشند و همان شیوه‌ای را که با آن توانستند جلب توجه کنند، در دراز مدت ادامه دهند.

* سلیقه داورها حرف اول را می‌زند

اونیش امین‌الهی، استاد کارگاه طراحی گرافیک هم درباره کیفیت آثار راه‌یافته به جشنواره امسال گفت: بیش از 100 نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند و ما باید 10 نفر را که صاحب سبک و ایده بودند از بین آنها انتخاب می‌کردیم. می‌توانم بگویم 70 درصد کارها عالی بودند و ما ناراحت بودیم که چرا فقط عده کمی را باید انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید بدانند که در اتفاقات هنری سلیقه داورها حرف اول را می‌زند و کار هنری معیاری ندارد که بتوان به شکل قطعی برای انتخاب‌ها از آن استفاده کرد. در واقع سلیقه، حس و توان دست و فکر جوانان است که به داوران منتقل می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند. حتی این 10 نفری هم که انتخاب شدند لزوما به معنی فوق‌العاده بودن آنها و یا بد بودن بقیه نیست، چنان­که در نهایت یک نفر بر اساس سلیقه­ داوران جایزه­ نهایی را می‌گیرد.

این گرافیست درباره کیفیت برپایی جشنواره گفت: بدون آنکه بخواهم شعار بدهم باید بگویم که هیچ نکته منفی در این جشنواره نمی‌بینم. مهم‌ترین وجه مثبت آن هم کسب تجربه­ جوانان در کار گروهی در سن پایین است. یکی از مشکلات خیلی از ما طراحان این است که تجربه­ کار گروهی را کسب نکردیم و وارد محیط کار شدیم.

وی درباره اهمیت کار گروهی و رفاقت‌هایی که در این جشنواره بین شرکت‌کنندگان از شهرهای مختلف شکل می‌گیرد، اظهار داشت: سال گذشته 20 نفر در کارگاه گرافیک حضور داشتند و بعد از جشنواره گروهی تشکیل دادند و چند نمایشگاه گذاشتند و جایزه جهانی گرفتند. فکر می‌کنم که در چند سال آینده گروه‌هایی که از این جشنواره برمی‌آیند می‌توانند در جامعه تجسمی کشور سری برآورند و ما می‌توانیم به آنها افتخار کنیم.

* پیشنهاد اعمال محدودیت برای شرکت‌کنندگان

محمدعلی فرزبود، داور و استاد کارگاه خوشنویسی هم  استقبال جوانان از این رشته هنری را قابل توجه دانست و گفت: برگزاری جشنواره­ هنرهای تجسمی جوانان برای کشف استعدادهای برتر خیلی خوب است. در این دوره چند جوان با استعداد دیدم که آینده­ بسیار خوبی برای آنها قابل پیش‌بینی است و جا دارد که جشنواره آنها را پشتیبانی کند تا بتوانند آینده­ این هنر را در دست بگیرند.

وی معتقد است: برای اینکه فرصت حضور و برگزیده شدن در جشنواره برای تعداد بیشتری فراهم شود، کسانی که برگزیده می‌شوند نباید بیشتر از دو بار در جشنواره شرکت داشته باشند، تا فضا برای دیگران باز شود و سرخورده نشوند.

* ادامه آموزش‌ها از طریق فضای مجازی

امیر راد استاد کارگاه هنر جدید هم درباره تجربه‌اش از حضور در این جشنواره گفت: بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان برای دومین بار میزبان بخش «هنر جدید» است و به روال موفق دوره پیشین، وجه آموزشی محل تاکید و تمرکز آن است.

وی افرود: جشنواره سال گذشته در کرمان با استقبال جوانان استان همراه شد، اما این حرکت به زمان جشنواره محدود نماند و طی 6 ماه بعد از آن، آموزش‌های آنلاین از طریق فضای مجازی ادامه یافت. نتیجه، شکل‌گیری گروه هنر جدید «بتای کرمان» بود که اولین تجارب خود را با تایید داوران بین‌المللی در «جشنواره رادیکال پرفورمنس» و «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» در موزه هنرهای معاصر تهران به مخاطبان عرضه کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول